Shalawat Nariyah in the Perspective of Hadith: A Study of the Ma'ani Al-Hadith Approach
Abstract
Every Muslim who believes is encouraged to pray to the prophet known as tawassul (intermediary), shalawat nariyah contains praise and prayers to the prophet made by scholars without any teachings in the Hadith and the Koran. The purpose of this study is to see that shalawat nariyah is included in the recommendation of the Islamic religion as exemplified by the prophet or heresy?. The method of analysis used descriptive-comparative. The results showed that tawasul to the prophet and Allah's beloved creatures is allowed, while shalawat nariyah is a category of bid'ah Hashanah which is good because of the contents of shalawat nariyah are prayers and praises to the prophet. The hadith of the prophet showing praise and prayer to the prophet as an intermediary to get closer to Allah is highly recommended and sunnah practice it, with the intention of remaining Allah as a god who must be worshiped so as not to become shirk. The theoretical implications of this research provide a meeting point for shalawat nariyah in the hadith that relying on the prophet is recommended as long as it does not go outside the norms of Islam.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Mustaqim, A. (2008). Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Memahami Hadits. Yogyakarta: Bidang Akademik.
Mustaqim, A. (2016). Ilmu Ma’anil Hadits. Yogyakarta: Idea Press.
Abdurrahman Bilfaqih, H. (2019). 4 Cara Mengamalkan Ijazah Shalawat Nariyah Agar Cepat Mustajabah. Nurudh Dholam Channel.
Al-Sijistani. (t.t.). Sunan Abu Dawud. al-Alamiyah.
Asy-Syaibani, A. (t.t.). Musnad Ahmad. Al-Alamiyah.
An-Nasa’i, N. (t.t.). Sunan An-Nasa’i. Maktabatu Al-Ma’arif Riyadh.
Jamaluddin, A. (2020). Cara Membaca Shalawat Nariyah 227 kali, Faidahnya Sama dengan Membaca 4444 kali. Surabaya: Majmu’atul Fawaaid.
Jamaluddin, A. (2018). Shalawat Nariyyah/Munfarijah dan Faidahnya. Surabaya: Majmu’atul Fawaid.
Asy-Syaqawi, A. (1434). Shalawat Kepada Nabi, Keutamaan Serta Faidahnya. IslamHouse.com.
Apa dan Siapa Pengarang Shalawat Nariyah? (2022). nu.or.id. Diambil 1 Februari 2022, dari https://nu.or.id/nasional/apa-dan-siapa-pengarang-shalawat-nariyah-N8ndA
Arifin, M. (2022). Membumikan Akidah Melalui Syi’ir: Study Nilai-Nilai Akidah dalam Syi’ir Jama’ah Shalawat Nariyah Walisongo Desa Moncek Timur Lenteng Sumenep Madura. Humanistika: Jurnal Keislaman, 8(1), 124–150.
Yahya, B. (2017). Bagaimana Tata Cara Bertawasul. Al-Bahjah TV.
Choisaroh, U. (2019). Sejarah perkembangan Majelis Ta’lim dan Dzikir Jam’iyah Shalawat Nariyah Mustaghitsu Al Mughist di Dusun Mantenan Desa Sukorejo Kecamatan Udanawu Kabupaten Blitar: 2011-2018 (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).
Danandjaja, J. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. Antropologi Indonesia.
Holidi, A. F., & Surur, M. (2019). Memasyaratkan Sholawat Nariyah Di Bumi Nusantara. Al-Bayan: Jurnal Ilmu al-Qur’an dan Haditst, 2(1), 48–69.
Huberman, M., & Miles, M. B. (2002). The qualitative researcher’s companion. London: Sage.
Al-Asqalani, I. H. (1401). Al-Qaulul Musaddad Fid-dabbi Anil Musnadil Lil Imam Ahmad (cetakan I). Maktabah Ibnu Taimiyah.
Ibnu Sha’id. (1432). An-Najm Ats-Tsaqib Fima Liauliyaillah min Mafakhiril Manaqi (Cetakan I). Dar Shadir Beirut.
Nawawi. (1412). Riyadus Shalihin. Kairo: Maktabah Al-Islamiyah.
Zahasfan, A. (2020). Shalawat Nariyah Sejarah dan Khasiatnya. Surabaya: Imtiyaz.
Isa, M. S. B. M., & Zaiyad, Z. (2019). Konsep Bid’ah Menurut Imam Nawawi dan Syekh Abdul Aziz Bin Baz. Dusturiyah: Jurnal Hukum Islam, Perundang-undangan dan Pranata Sosial, 9(1), 60–83.
Isfironi, M. (2019). Kota Santri, Bumi Shalawat Nariyah dan Bule-Dhika. Jurnal Al-Hikmah, 17(2), 1–18.
Lia, C. (2019). Tradisi Membaca Shalawat Nariyah pada Malam Senin Manis oleh Keluarga Abdul Qodir Desa Pegeraji Kecamatan Cilongok Kabupaten Banyumas (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).
Ghony & Almanshur. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Mustinda, L. (2022). Mengenal Sholawat Nariyah, Sejarah hingga Bacaannya. detiknews. Diambil 31 Januari 2022, dari https://news.detik.com/berita/d-5216036/mengenal-sholawat-nariyah-sejarah-hingga-bacaannya
Nur, F. M. (2011). Konsep Tawassul dalam Islam. Substantia: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 13(2), 267–273.
Rifina, F. A. H. (2021). Fenomena Maraknya Musik Shalawat: Kajian Sejarah, Perkembangan dan Tradisi Budaya di Kecamatan Peterongan, Jombang, Jawa Timur (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).
Mumazziq, Z. (2022). KH Ahmad Abdul Hamid Kendal: Atlet, Ulama, dan Penulis Kitab. nu.or.id. Diambil 1 Februari 2022, dari https://www.nu.or.id/tokoh/kh-ahmad-abdul-hamid-kendal-atlet-ulama-dan-penulis-kitab-5hFoN
Rozi, A. F. (2020). Genealogi Tradisi Shalawat Nariyah di Desa Kroya. SANGKéP: Jurnal Kajian Sosial Keagamaan, 3(1), 69–84.
Shobron, S., & Widyantoro, Y. D. (2020). Pemikiran Pendidikan Tauhid Ahmad As-Surkati dan Implementasinya Terhadap Pendidikan di Al-Irsyad. Profetika: Jurnal Studi Islam, 21(2), 271–278.
Suriadi, A. (2019). Akulturasi Budaya dalam Tradisi Maulid Nabi Muhammad di Nusantara. Khazanah: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 17(1), 167–190.
An-Nabhani, S. Y. (2004). Afdhalus Shalawat Ala Sayyid al-Sadat. Jakarta : Dar-al-Kutub Islamiyah.
Ulya. (2010). Metode Penelitian Tafsir. Jakarta: Nora Media Enterprise.
DOI: https://doi.org/10.33852/jurnalnu.v6i1.321
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Siddik Firmansyah, Marisa Rizki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.