ISLAM NUSANTARA : TELAAH METODOLOGIS DAN RESPONS TERHADAP KHILAFATISME DI INDONESIA
Abstract
This library research discusses the paradigm and methodology of Islam Nusantara and it’s response to the idea of islamic state or called khilafah islamiyah in Indonesia. As library research this paper tries to explore several problems; firstly, how the paradigm of Islam Nusantara; secondly, how the methodology of Islam Nusantara; and thirdly, how it’s response to the idea of islamic state or called khilafah islamiyah. From these purposes could be mapping and solving several problems in our society. However, the emphasis on the methodology of Islam Nusantara is an urgent need as the basis of typology. Islam Nusantara proposes a thesis that Islam should be understood contextually and historically. In addition, this article also describes how Islam Nusantara through manhaj al-fikr or its thinking methodology response to the idea of a literal-scripturalist or khilafah islamiyah in Indonesia. From this we get a conclusion that strengthening the base of Islam Nusantara through the formulation of appropriate methodology will result in a comprehensive understanding of Islam and compatible with the era.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A’la, Abd. (2000). AL-QUR’AN DAN HERMENEUTIK (MEMAHAMI BAHASA AGAMA DALAM WACANA NEO-MODERNISME. Taswirul Afkar: Jurnal Refleksi Pemikiran Keagamaan dan Kebudayaan. 8: 127.
A’la, Abd. (2014). Jahiliyah Kontemporer dan Hegemoni Nalar Kekerasan Merajut Islam Indonesia Membangun Peradaban Dunia. Yogyakarta: LKiS.
Auda, Jasser. (2015). Membumikan Hukum Islam Melalui Maqasid Syariah Pendekatan Sistem. Diterjemahkan oleh Rosidin dan ‘Ali ‘Abd el-Mun’im. Bandung: Mizan.
Azizy, Qadri. (2003). Reformasi Bermazhab Sebuah Ikhtiar menuju Ijtihad sesuai Saintifik-Modern. Bandung: Teraju.
Azra, Azyumardi. (2016). Transformasi Politik Islam Radikalisme, Khilafatisme, dan Demokrasi. Jakarta: Prenada Media Group.
_________(1999). Konteks Berteologi di Indonesia Pengalaman Islam. Jakarta: Paramadina.
Basyir, Kunawi. (2014). MENIMBANG KEMBALI KONSEP DAN GERAKAN FUNDAMENTALISME ISLAM DI INDONESIA. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam. 14 (1): 23-24.
Damanhuri. Agustus, (2003). MEMPERTIMBANGKAN KEMBALI PEMIKIRAN GUS DUR BAGI KONTEKSTUALISASI AJARAN ISLAM DI INDONESIA. Millah: Jurnal Studi Agama, III (1): 57.
Fathony, Alvan. (2018). MAQASHID AL-SYARIAH SEBAGAI KONSEP DASAR DALAM TEORI PEMBENTUKAN HUKUM ISLAM DI INDONESIA. Jurnal Islam Nusantara, 02 (02): 277.
Fauzi, Ahmad. (2018). MODERASI ISLAM, UNTUK PERADABAN DAN KEMANUSIAAN. Jurnal Islam Nusantara, 02 (02): 234.
Fauzi, Moh Nur. 2017. Pemikiran Maqasid al-Shariah Abdurrahman Wahid dalam Meneguhkan Fiqih Nusantara. Tesis tidak diterbitkan. Jember: Program Pascasarjana IAIN Jember.
Fauzi, M. Nur. 22 Desember, 2018. Reaktualisasi Fiqih Kebangsaan Anti Korupsi. Radar Banyuwangi Jawa Pos: 22.
Fitra, Tasnim Rahman. (2006). IJTIHAD UMAR IBN AL-KHATTAB DALAM PERSPEKTIF HUKUM ISLAM PROGRESIF. Al-Ahkam: Jurnal Pemikiran Hukum Islam, 26 (1): 61-63.
Ghazali, Abd Moqsith. (2016). TAFSIR ATAS ISLAM NUSANTARA DARI ISLAMISASI NUSANTARA HINGGA METODOLOGI ISLAM NUSANTARA. Harmoni: Jurnal Multikultural dan Multireligius, 15 (2): 28.
Ghazali, Abd Moqsith. 2015. Metodologi Islam Nusantara. Dalam Sahal, Akhmad dan Aziz, Munawir. Islam Nusantara Dari Ushul Fiqh Hingga Paham Nusantara (hlm. 108-109). Bandung: Mizan.
Hosen, Nadirsyah. 2014. Khilafah Islam Fiktif! Dalam Komaruddin Hidayat (ed.). Kontroversi Khilafah Islam, Negara, dan Pancasila (hlm. 152-164. Bandung: Mizan.
Huda, Miftahul. (2015). “MANHAJ FIQH SALAFI-LITERAL: EKSPLORASI, KRITIK, DAN APRESIASI. Ulumuna: Journal of Islamic Studies, 19 (1): 121.
Ibn Rusyd, AbÅ« Walid Muḥammad Aḥmad Ibn Muḥammad Ibn Aḥmad al-Qurá¹ubÄ« al-AndalusÄ«. Tanpa Tahun. BidaÌ„yah al-Mujtahid wa NihaÌ„yah al-Muqtasid. Surabaya: al-HidaÌ„yah.
Iswanto, Agus. (2006). TEOLOGI KRITIS DI MASA TEROR: STRATEGI PENDIDIKAN TEOLOGI TERORIS. Millah: Jurnal Studi Agama, VI (1): 66-67.
Khoir, Tholkhatul. (2014). TUJUH KARAKTER FUNDAMENTALISME ISLAM. Al-Tharir: Jurnal Pemikiran Hukum Islam, 14 (1): 59.
Muhammad, Agus. 2008. ISLAM NUSANTARA DI TENGAH GELOMBANG PURITANISME. Tashwirul Afkar: Jurnal Refleksi Pemikiran Keagamaan dan Kebudayaan, 26: 30-31.
Mustaqim, Abdul. (2010). Epistemologi Tafsir Kontemporer, Yogyakarta: LKiS.
Nakhe’i, Imam dan Juandi, Wawan. (2010). Revitalisasi Ushul Fiqh Dalam Proses Istinbath Hukum Islam. Situbondo: Ibrahimy Press.
Prihantoro, Hijrian A. (2017). ISLAM NUSANTARA DAN FILSAFAT ORIENTASI BANGSA: DIALEKTIKA MODERNITAS BERAGAMA DALAM NEGARA BERBUDAYA. Millah: Jurnal Studi Islam, XVI (2): 207-209.
Qomar, Mujamil. (2015). Pemikiran Islam Metodologis Model Pemikiran Alternatif dalam Memajukan Peradaban Islam. Yogyakarta: Kalimedia.
Amin, Ma’ruf K.H. 2015. Khittah Islam Nusantara. Dalam Akhmad Sahal dan Munawir Aziz. (eds). Islam Nusantara Dari Ushul Fiqh Hingga Paham Nusantara (hlm. 346). Bandung: Mizan Pustaka.
Siradj, Said Aqil. (2015). Islam Kalap dan Islam Karib. Jakarta: Daulat Press.
Tim Forza Pesantren, (ed.). Staquf, Yahya Cholil. (2015). Ijtihad Politik Islam Nusantara Membumikan Fiqih Siyasah Melalui Pendekatan Maqashid asy-Syari’ah. Jawa Timur: Lirboyo Press.
Ubaid, Abdullah dan Bakir, Mohammad (Eds.). (2015). Nasionalisme dan Islam Nusantara. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara dan PP Lakpesdam NU.
Umar, Nasaruddin. (2014). Deradikalisasi Pemahaman Al-Qur’an dan Hadis. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Wahid, Abdurrahman. (2009). Ilusi Negara Islam Ekspansi Gerakan Islam Transnasional di Indonesia. Jakarta: Gerakan Bhinneka Tunggal Ika-The Wahid Institute-Maarif Institute.
________ (2007). Islam Kosmopolitan Nilai-Nilai Indonesia dan Transformasi Kebudayaan. Jakarta: The Wahid Institute.
________ (2006). Islam Ku Islam Anda Islam Kita Agama Masyarakat Negara Demokrasi.Jakarta: The Wahid Institute.
________ (2001). Pergulatan Negara, Agama, dan Kebudayaan. Jakarta: Desantara.
Wijaya, Aksin. (2014). Satu Islam Ragam Epistemologi Dari Epistemologi Teosentrisme ke Antroposentrisme. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Zaprulkhan. (2016). Filsafat Ilmu Sebuah Analisis Kontemporer. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
DOI: https://doi.org/10.33852/jurnalin.v3i1.122
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 M. Nur Fauzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.